mandag 10. mai 2010

Det nærmer seg enden

på afrikavisa - nå er det under en måned til jeg forlater min tilværelse som frivillig i Dysselsdorp, og etter litt sånn farting setter kurs hjemover til kjente og kjære. Stas!!
Det er en rar følelse jeg går rundt med for tiden - gleder meg sinnsykt til å komme hjem til alle venner og familie i Norge, samtidig som jeg forlater en vertsfamilie, lokale frivillige og andre idrettsfrivillige jeg har blitt så godt kjent med i løpet av de siste 10 månedene her. Det er mange avskjeder som skal tas, både i og utenfor jobb. Og i denne "jobben" glir de to fort over i hverandre... På torsdag drar vi frivillige i sør-afrika som startet i juli i fjor, på siste SCORE-samling, "end of service" et eller annet sted i Pretoria. Vi vet aldri helt hvor vi skal hen på forhånd, det er en del av spenningen det... Blir det varmt vann og laken på sengen denne gangen mon tro?

Den siste uken var jeg "on the road" og hadde to volleyball-workshoper i to andre SCORE community i Western Cape, Zoar og Riviersonderend. Kjekt med litt nye opplevelser og utfordringer. Den første i Zoar hadde vi 40 kids på 13-15 år, neste i Riviersonderend kom det bare 9 første dagen. Så det var det for den planleggingen... Har enda ikke helt innsett at det er bortkastet å lage opplegg her på forhånd :). Men men! Suksess ble det!
Her er vi på skolen i Zoar, "mak a lyne" - på rekke og rad med fjell, kyr og fynbos rundt så langt øye kunne se: Helgen ble tilbrakt i Cape Town på Womens Football Seminar, søndagen hadde jeg håpet og endelig kommet meg på table mountain; men været står meg som alltid bi når det gjelder det fjellet, og i regn og skodde fristet det ikke særlig. Geir Atle og jeg hadde nok av det i Drakensberg et par uker siden.
Jeg har vært så heldig at det har kommet en ny frivillig hit, ei jente fra Mpumalanga i Sør-Afrika som heter Happiness! Oh joy! Så nå er vi to om arbeidet, og det er rett og slett supert. Kjekt med nytt friskt "blod" og nye øyne som kan se communityet på en annen måte enn meg. Hun skal være her til desember, så da forlater/overlater jeg ikke communityet helt til seg selv, selv om det egentlig ikke hadde gjort noe, så tror jeg bare det er positivt at hun overtar!

Jeg har lovet å skrive hjem om hvordan det går med pengene vi samlet inn i romjula, og da kan jeg bare forsikre nå at det går veldig bra med dem. De kommer veldig godt med, volleyball-poles har det blitt til tre skoler, diverse volleyutstyr, hyller i klubbhuset og nytt kamera til Cup-of Heroes-gjengen her.
Jeg har det veldig travelt nå med ymse skriverier, spesielt en IKU oppgave som er litt u sirup å svelge, men uansett, håper jeg kan få sendt hjem et lite stykke veldig snart, muligens orrebuenfyll..
Nå ble denne bloggen mye lengre enn jeg hadde tenkt! Sånn kan det gå!
Og når jeg nå leser gjennom dette makkverket, må jeg bare beklage min meget gebrokkne afrikaans-engelsk-norsk... you will have to bare with me. (beer, bear?) helt kaos.

Klem
kos
smask
totsiens
Great Stuff

På tampen, klassisk icebreaker time med Lizelle som kyndig facilitor. Make the circle bigger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar